2009-12-13

Pyssel - Torka Apelsiner



De senaste åren har jag torkat mina egna
apelsiner. Dessa finns även att köpa på
blomaffär och andra välsorterade butiker,
men ofta till överpris.

Detta är ett enkelt och mysigt "pyssel"
du kan göra själv som dessutom får hemmet
att lukta juligt gott.

1. Sätt ugnen på 50-75 grader

2. Skär 2-4 apelsiner i tunna skivor

3. Strö ut dem på ett ugns galler och sätt in dem
mitt i ugnen.

4. Låt stå tills skalen fått en mörkare färg.
Märker du att det behövs mer värme höj den.
Detta beror helt och hållet på din spis.
Titta till apelsinerna ofta!

5. Apelsinerna är färdiga när frukten torkat ihop
och inte känns blöt. Det är okej om den fortfarande
har lite saft kvar, det lilla torkar upp när den kommer
ur ugnen. Detta kan ta allt från 2 timmar och uppåt.
Mina apelsiner tog ca 4 timmar på 50-100 grader.

6. Använd för att dekorera julgrupper, paket,
altrade projekt, kort etc etc.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Visst blir det fint!!! Jag har faktiskt gjort det i micron men det luktade inte lika gott, varför har man jämt så bråttom....

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...